אייקון "בראשית ברא אלוהים…" – הצצה לעולמו של ספר הספרים

"בראשית ברא אלוהים…" – הצצה לעולמו של ספר הספרים

המכללה האקדמית אשקלון > ספרייה > "בראשית ברא אלוהים…" – הצצה לעולמו של ספר הספרים

אין צורך להרחיב על הקשר ההיסטורי בין עם הספר לכתב ולכבוד לו זכה הטקסט הכתוב מאז ומתמיד. המינימליזם החזותי המוכתב על ידי כללי האיור והאסתטיקה בפילוסופיה היהודית זיכו את האות ביחס מיוחד לעיצובו. כל סופר השתדל להטביע את חותמו בעיטור האות וביפי הכתב תוך קבלת כללים נוקשים באשר לתוכן ולכתיב. המסורות, הפרשנויות וכן השפעות חיצוניות עיצבו את אופיו ואת צורתו של הספר היהודי תוך היצמדות לגרעין הקשה האחיד.

 

חלק מהספרות אפשרה להכניס קישוטים (כגון: כתובות וחמש המגילות) ומתחילית הרנסנס מורגשת יותר ויותר ההשפעה החיצונית ובהגדות של פסח אנו פוגשים יותר ויותר תיאורים ריאליסטיים. מתקופת ההשכלה אנו רואים מגמה ברורה של שימוש בכתבים אלה כמקור השראה.

 

התנ"ך, בהיותו הבסיס לנצרות ולדתות אחרות, זכה למהדורות רבות, לתרגומים רבים, וכמובן לעיצובים שונים. הוא אף שימש כמקור השראה באמנות החזותית המערכתית.

 

אין סוף לחומר שאפשר להציג בתחום זה, לכן בחרנו "בטעימות" משלושה נושאים מרכזיים: מהדורות שונות של התנ"ך או חלק מהן כפי שנשתמרו מהמאה העשירית ועד ימינו, הגדות של פסח וחמש המגילות. חלקן מקוריות וחלקן צילומי פקסימיליה או הדפסות נאמנות למקור.

בתערוכת הקבע בחרנו בעולם המקרא כנושא מרכזי: מהדורותיו, תרגומים, פרשנות וביקורת, השפעה על דתות אחרות והמקרא באמנות מהרנסנס ועד ימינו. בתערוכות המתחלפות נעסוק באמנות עיטור הגדות של פסח ובתחומים נוספים של ארון הספרים היהודים.

AAC Version 2.9