אייקון פיוטי סליחות במסורת קהילות ישראל

פיוטי סליחות במסורת קהילות ישראל

פיוטי סליחות במסורת קהילות ישראל

ביום רביעי, ה' תשרי תשפ"ד התקיים במכללה ערב שהוקדש לנושא סליחה, פיוט במסורת קהילות ישראל במסגרת הפעילות של פרויקט "תקווה ישראלית" במכללה. מטרת ערב זה היתה העמקת ההיכרות התרבותית של קהילות שונות בחברה הישראלית. בערב בוצעו פיוטי סליחות  בביצוע תזמורת קהילות שרות והאומנים הבאים – הזמר והפייטן אמיל זריהן –  מסורת יהודי מרוקו; החזן נתנאל זלבסקי – מסורת יהודי אשכנז; האומן אמיתי אריכא –  מסורת יהודי תימן החזן והפייטן מנחם נבאת – מסורת יהודי ספרד והמזרח.

תקופת החגים היא תקופה מיוחדת בלוח הזמנים היהודי, בו כל אחד נדרש לחשבון נפש אישי של מעשיו. חלק מביטוי זה היא אמירת סליחות. ערב סליחות זה הוכיח שהחגים היהודיים מהווים גם זמן להתמקד בתשובה, בהתחדשות ובחיפוש אחר משמעות עמוקה. זהו זמן בו אנו ממקדים את עצמנו ואת הקהל שלנו לשאיפה לשיפור עצמי וחיבור מחודש לעקרונות היהדות. אחד הדברים המרשימים ביותר שניתן לראות בליל הסליחות היא אחדותו של הקהל. אנשים מרקעים והגילאים התאספו יחד להתפלל ולשיר, מאחדים את עצמם במטרה משותפת. אומרים שמטרת סליחות היא לחזור אל האל ולהתחדש. אנחנו עושים הליכה פנימית ובוחנים איך אנחנו יכולים להיות טובים יותר. תקופת הסליחות היא הזדמנות לתיקון. אנחנו מודים לה' על שנתן לנו את ההזדמנות הזאת להתחדש ולנסות להפוך לאנשים טובים יותר, גם בקשר שבן אדם לחברו.

ערב סליחות זה הוכיח שהחגים היהודיים הם גם זמן להתמקד בתשובה, בהתחדשות ובחיפוש אחר משמעות עמוקה. זהו זמן בו אנו ממקדים את עצמנו ואת הקהל שלנו לשאיפה לשיפור עצמי וחיבור מחודש לעקרונות היהדות. אחד הדברים המרשימים ביותר שניתן לראות בליל הסליחות היה האחדות של הקהל. אנשים מכל הרקעים והגילאים התאספו יחד להתפלל ולשיר, מאחדים את עצמם במטרה משותפת. האווירה הייתה מלאה בכבוד ובהוקרה.

החלק המוזיקלי של ערב זה הוסיף ממד חשוב של למידה והכרה, השירים המסורתיים שנשמעו ברחבי המקום הוסיפו לאווירה את החום והקרבה. המוסיקה שיתפה באופן פעיל את הקהל וניכרה תחושת ההתרגשות.

בתקווה לשנה של אחדות, שיווין, הסכמה ואהבת חינם. שנה טובה וגמר חתימה טובה לכולם, בתקווה שאירוע זה יהפוך למסורת.

 

ד"ר יהודית אבולעפיה, יו"ר ועדת ההיגוי "תקווה ישראלית"

ד"ר שמעון אוחיון, הממונה על "תקווה ישראלית"

AAC Version 2.9