הלימודים לתואר שני בעבודה סוציאלית רפואית נועדו להכשיר עובדים סוציאליים בעלי ידע מחקרי וקליני מתקדם בתחומי הבריאות הפיזית, בריאות הנפש והטראומה. התכנית שמה דגש על פיתוח יכולות טיפול, חקר וחשיבה ביקורתית, ועל טיפוח ראייה מערכתית ואינטגרטיבית של האדם בתוך משפחתו, סביבתו וקהילתו. הלימודים משלבים בין ידע תיאורטי ויישומי, ומבוססים על עקרונות של למידה חווייתית, רפלקטיבית ורגישה תרבותית. הסטודנטים נחשפים לתהליכים חברתיים, פסיכולוגיים ורפואיים, ומפתחים הבנה מעמיקה של הקשר בין חולי ובריאות לבין מצבי חיים אישיים, משפחתיים וחברתיים. התכנית מעניקה כלים להתערבות מקצועית, רגישת תרבות וחדשנות במערכות הבריאות בישראל.

 

במסלול היישומי (ללא תזה, 40 נק״ז) מושם דגש על הרחבת ידע ויכולות מקצועיות בתחומי טיפול, ניהול וחדשנות בשירותים החברתיים והבריאותיים. הסטודנטים לומדים קורסים מתקדמים בתחומי בריאות הנפש, בריאות פיזית וטראומה, תוך פיתוח מיומנויות התערבות ויישום ידע מבוסס ראיות. המסלול מסתיים בהגשת עבודה יישומית מסכמת.

 

התוכנית כוללת קורסי חובה, קורסי בחירה, סמינריונים ייעודיים, קורסי מתודולוגיה ופרקטיקום קליני.
לאחר שנת הלימודים הראשונה בוחרים הסטודנטים משני המסלולים באחד משלושת אשכולות ההתמחות המהווים את תחום ההעמקה המרכזי בלימודים:

  1. אשכול בריאות פיזית – מתמקד בעבודה סוציאלית במערכות הבריאות הכללית, בשיקום רפואי, בעבודה עם חולים כרוניים ובתהליכי התמודדות עם חולי, החלמה ואובדן.
  2. אשכול בריאות נפשית – עוסק בעבודה סוציאלית עם מתמודדים עם קשיים נפשיים, במשפחותיהם ובקהילותיהם, בדגש על שיקום, החלמה וחוסן נפשי.
  3. אשכול טראומה – מתמקד בהבנת תהליכים טראומטיים אישיים וקולקטיביים, בעבודה טיפולית וקהילתית עם נפגעי טראומה ובפיתוח התערבויות רגישות תרבות והקשר.

בחירת האשכול מאפשרת לסטודנטים לבנות מסלול אישי בהתאם לתחומי העניין המקצועיים שלהם, תוך שמירה על תשתית משותפת של לימודי ליבה ותיאוריה אינטגרטיבית. התכנית משלבת ידע תיאורטי, מחקרי ויישומי, ומעודדת חשיבה רב מערכתית, למידה רפלקטיבית והתנסות מקצועית בשדה.

AAC Version 2.9