הלימודים לתואר שני בעבודה סוציאלית רפואית נועדו להכשיר עובדים סוציאליים בעלי ידע מחקרי וקליני מתקדם בתחומי הבריאות הפיזית, בריאות הנפש והטראומה. התכנית שמה דגש על פיתוח יכולות טיפול, חקר וחשיבה ביקורתית, ועל טיפוח ראייה מערכתית ואינטגרטיבית של האדם בתוך משפחתו, סביבתו וקהילתו. הלימודים משלבים בין ידע תיאורטי ויישומי, ומבוססים על עקרונות של למידה חווייתית, רפלקטיבית ורגישה תרבותית. הסטודנטים נחשפים לתהליכים חברתיים, פסיכולוגיים ורפואיים, ומפתחים הבנה מעמיקה של הקשר בין חולי ובריאות לבין מצבי חיים אישיים, משפחתיים וחברתיים. התכנית מעניקה כלים להתערבות מקצועית, רגישת תרבות וחדשנות במערכות הבריאות בישראל.

 

במסלול המחקרי (עם תזה, 38 נק״ז) מושם דגש על פיתוח חשיבה מחקרית ויכולת חקר עצמאית. הסטודנטים משתתפים בקורסים תיאורטיים ומחקריים מתקדמים, רוכשים כלים לאיסוף וניתוח נתונים, ולומדים ליישם ידע מדעי בשדה העבודה הסוציאלית הרפואית. המסלול מסתיים בהגשת עבודת תזה מחקרית בהנחיית חבר סגל.

 

התוכנית כוללת קורסי חובה, קורסי בחירה, סמינריונים ייעודיים, קורסי מתודולוגיה ופרקטיקום קליני.
לאחר שנת הלימודים הראשונה בוחרים הסטודנטים משני המסלולים באחד משלושת אשכולות ההתמחות המהווים את תחום ההעמקה המרכזי בלימודים:

  1. אשכול בריאות פיזית – מתמקד בעבודה סוציאלית במערכות הבריאות הכללית, בשיקום רפואי, בעבודה עם חולים כרוניים ובתהליכי התמודדות עם חולי, החלמה ואובדן.
  2. אשכול בריאות נפשית – עוסק בעבודה סוציאלית עם מתמודדים עם קשיים נפשיים, במשפחותיהם ובקהילותיהם, בדגש על שיקום, החלמה וחוסן נפשי.
  3. אשכול טראומה – מתמקד בהבנת תהליכים טראומטיים אישיים וקולקטיביים, בעבודה טיפולית וקהילתית עם נפגעי טראומה ובפיתוח התערבויות רגישות תרבות והקשר.

בחירת האשכול מאפשרת לסטודנטים לבנות מסלול אישי בהתאם לתחומי העניין המקצועיים שלהם, תוך שמירה על תשתית משותפת של לימודי ליבה ותיאוריה אינטגרטיבית. התכנית משלבת ידע תיאורטי, מחקרי ויישומי, ומעודדת חשיבה רב מערכתית, למידה רפלקטיבית והתנסות מקצועית בשדה.

AAC Version 2.9