
מה הקשר בין מדיניות ידידותית לקהילה הגאה לבין תחושת ביטחון של תיירים?
המכללה האקדמית אשקלון > סגל > תקצירי מאמרים > מה הקשר בין מדיניות ידידותית לקהילה הגאה לבין תחושת ביטחון של תיירים?ד"ר יעל רם
מאמר החושף את הקשר המפתיע בין מדיניות ידידותית לקהילה הגאה לבין תחושת הביטחון של תיירים בתל אביב. המאמר, שבין מחבריו נמצאים גם ד"ר עמית קמה מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל, ד"ר איציק מזרחי ופרופ' ק' מייקל הול מאוניברסיטת קנטרברי בניו-זילנד, בחן באמצעות סקר את עמדותיהם של תיירים בתל אביב בראי מדיניותה הידידותית של העיריה לקהילה הגאה. סה"כ חולקו 290 שאלונים; 167 מהם חולקו בזמן שבוע הגאווה ביוני 2016, ועוד 123 שאלונים לאחר כחודשיים. בסקר נשאלו המשתתפים על מניעיהם לתיירות בתל אביב (בילוי, סיור בארץ, תיירות גאה), על התנהגותם (איפה ישנו, כמה כסף בממוצע הוציאו ביום, באילו מקומות נוספים טיילו בארץ) וכן גם על עמדותיהם כלפי תל אביב (האם העיר נתפסת כמקום בטוח, האם ימליצו על העיר בפני חבריהם ועוד). נוסף לכך, נשאלו המשתתפים גם לגבי מגדרם, גילם, אמונתם הדתית, האם הם משתייכים לקהילה הגאה, ומה מדינת המוצא שלהם.
מממצאי המחקר עולה, כי המדיניות המכילה של עיריית תל אביב כלפי הקהילה הגאה תרמה לשביעות הרצון של כל התיירים: אלה המשתייכים לקהילה הגאה כמו גם אלה שאינם משתייכים אליה. כל התיירים העריכו מסרים התומכים בקהילה גאה, הן בזמן מצעד הגאווה והן בתקופה שאינה קשורה למצעד הגאווה. יתרה מכך, לפיגוע הטרור הרצחני בשרונה (יוני 2016, כמה ימים לאחר תום שבוע הגאווה) לא הייתה השפעה על תחושת הביטחון של התיירים בתל אביב. הערכת הביטחון של התיירים לפני הפיגוע הרצחני הייתה זהה להערכת הביטחון של התיירים שביקרו בתל אביב לאחר הפיגוע. ניתוח סטטיסטי של נתוני המחקר העלה, כי הגורם שהשפיע על תחושת הביטחון הגבוהה בשני המקרים היה הערכה הרבה של תל אביב כידידותית לקהילה הגאה. גורמים אחרים שנבחנו, כגון מגדר, גיל, ביקורים חוזרים בתל אביב ואפילו אמונה באל, התגלו כלא מובהקים בהקשר של תפיסת הביטחון. מחברי המחקר מסכמים כי ערי תיירות יכולות להרוויח מאימוץ מדיניות מכילה וידידותית כלפי הקהילה הגאה, הן בממדים של שביעות רצון התיירים והן בהעלאת תחושת הביטחון של התיירים, אפילו נוכח פיגועי טרור.
Ram, Y., Kama, A., Mizrachi, I., & Hall, C. M. (2019). The benefits of an LGBT-inclusive tourist destination. Journal of Destination Marketing and Management, 14, https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2019.100374.